Recenze her

Zde najdete seznam všech her, které jsme pro Vás zatím v časopisech Herní odboj zrecenzovali. Snažili jsme se je seřadit podle žánru, tak jak to cítíme my, jelikož spousta her přesahuje i do jiných žánrů. Typově by ale u sebe měli být podobné hry. Seznam je tedy rozdělen podle žánru, pak podle abecedy a zároveň pokud jde o sérii, také podle data vydání, respektive pořadí v sérii. Pokud si chcete recenzi přečíst, stačí kliknout na ikonku hry, která Vás odkáže k příslušnému vydání časopisu Herní odboj.

Akční adventury

Akční adventura je hra, která kombinuje akční a dobrodružnou část. Většinou se vyznačuje velmi silným dobrodružným příběhem a akčními pasážemi, kdy se střílí a nebo bojuje. Žánr je poměrně široký a zajímavý, mnohdy zaujme i sváteční hráče. Dominantním studiem je v současnosti Naughty Dog, které vytváří exkluzivní hry pro Sony PlayStation.

Doomovky

Doomovky jsou hry typově podobné legendárnímu Doomu. V překladu jde o střílečky z první osoby, v zahraničí známe jako first-person shooter, neboli zkráceně FPS. Hry se tedy vyznačují pohledem z vlastních očí. Vetšinou jde o válečné hry, případně sci-fi střílečky. Mezi nejznámější, kromě Dooma, patří série Call of Duty, případně konzolová legenda Halo.

Hororové hry

Zde najdete hry děsivé a temné. Funguje to tu stejně jako u filmů, řada her se zaměřuje přímo na různé potvory, jiné budují spíše psychologický horor. Žánr samotný je poměrně oblíbený a různorodý. Asi nejznámější sérii je Resident Evil, nicméně najdeme tu i legendární série jako Silent Hill.

Indie hry

Jako indie hry jsou označovány hry od nezávislých tvůrců. Tady na webu tak budeme označovat hlavně hry, které jsou natolik unikátní, že moc nezapadají do jiných žánrů. Půjde-li tedy o nezávislou plošinovku, najdete hru pod plošinovkami. Půjde-li o nezávislou hru u které si nejsme jistí žánrem, respektive pokud se bude žánrům vymykat, najdete jí mezi Indie hrami. Ukázkou je například hra Journey, která nabízí dosti unikátní herní zážitek. Dalo by se hru možná označit za adventuru, ale raději jí uvedeme jako Indie hru. Dalším příkladem je hra Entwined, což je také vcelku speciální rytmická hra.

Městské akce

Městské akce jsou hry viděné většinou z třetí osoby, co se vyznačují otevřeným městem, po kterém se většinou volně pohybujeme pěšky, autem a nebo dalšími dopravními prostředky. Mezi nejznámější představitele tohoto žánru patří legendární akce Grand Theft Auto, nebo naše česká Mafia. Zařadil bych do tohoto žánru také hackerskou akci Watch Dogs a nebo bláznivou akci Saint Row. Sám tento žánr vnímám spíše jako third person akce s otevřeným světem, tak že bych se sem nebál zařadit ani westernové GTA – Red Dead Redemption. Najdete zde tedy hry podobného typu.

Plošinovky

Žánr plošinovek vnímám hlavně jako 2D plošinovky typu Super Mario Bros. Plošinovky jsou též označovány jako skákačky, nebo hopsačky. Pohyb většinou probíhá z leva do prava, v cestě se mohou objevit jak protivníci tak různé pasti nebo logické hádanky. Osobně je dělím na klasické plošinovky, kde jde o hbitost a na logické plošinovky, kde jde o řešení různých fyzikálních, nebo logických překážek. Existují také 3D plošinovky ale ty spíš řadím pod akční adventury, jelikož mívají poměrně blízko k tomuto žánru. Hlavním představitelem klasických plošinovek je tedy Super Mario Bros, představitelem logických plošinovek je třeba Limbo.

RPG

RPG neboli role-playing game je královský žánr videoher, ve kterých se až na výjimky vžíváme do svých vytvořených postav. RPG může být z různých prostředí, nejčastěji jde buď o fantazy, nebo o Sci-fi. Svou postavu pak postupně vylepšujeme, učíme se nové věci a plníme různé hlavní i vedlejší úkoly. Tyto hry jsou výpravné, mají většinou hlavní příběh, a spoustu drobných příběhů v podobě vedlejších úkolů. Velmi důležitým faktorem je herní svět, do kterého bychom se měli vžít. Mezi nejoblíbenější RPG patří polský Zaklínač, a nebo slavná série The Elder Scrolls, případně Fallout. Nesmíme ale zapomenout ani na klasiky jako je Gothic, nebo Baldurs Gate.

Simulátory

Mezi simulátory budeme řadit především takové hry, které nebudou patřit mezi automobilové závody. Většinou půjde o simulátory určitého povolání, nebo třeba letecké simulátory. Tento žánr se snaží vykreslit určitou činnost co možná nejreeálněji. Hry tohoto typu většinou nejsou tak přístupné mainstreamovému hráči, a vyžadují jistou dávku učení. U nás je velmi oblíbené studio SCS Software, které se zaměřuje především na tahače, existují ale také simulátory automechanika, farmaření a spousty dalších povolání.

Sportovní hry

Sportovní hry jsou velmi oblíbeným žánrem. Jak již název napovídá, jde o hry ve kterých si můžeme ve zahrát nějaký ten sport. Asi nejoblíbenější sérii je Fifa, jelikož jde o fotbal a pak třeba NHL. Patří sem ale samozřejmě mnoho dalších sportů. Dříve byly velmi oblíbené i různé olympiády, které kombinovali hned několik sportovních disciplín. Proto se nákup takové hry dost vyplatil, jelikož nabízel vcelku rozmanitou zábavu. Sportovní hry vytváří v současnosti především EA Sports, ale také 2k, které se daří na příklad basketbal. U nás je ale pochopitelně nejoblíbenější fotbal a hokej.

Strategické hry

Strategické hry dělíme hned do několika kategorií. Mohou být real time, takzvané RTS, ve kterých se bojuje a staví v reálném čase. Pak jsou strategie tahové, kde si v každém tahu naklikáte co potřebujete, a pak je řada na soupeři. Dalším druhem jsou na příklad budovatelské strategie, kde stavíte na příklad celé město.

Válečné simulátory

Do této kategorie budete zařazovat válečné hry, které se nehodí do jiných kategorií, jako je třeba FPS, nebo Strategie. Jde tedy o hry typu War Thunder, či World of Tanks, zaměřující se na vojenskou techniku.

Závodní hry

Závodní hry mají ve video-herním průmyslu dlouhou tradici. Nejoblíbenější jsou závody automobilů, které se dělí na arkády a simulace. Mezi nejznámější hry pak patří série Need for Speed, která ale již řadu let upadá. Naopak série Forza je dnešní špičkou. Pokud máte rádi simulace, jistě oceníte také již legendární sérii Gran Turismo, a relativně nový Project Cars. Své zastoupení tu má také rally, které si drží hned několik sérií. Zdaleka ne všechny jsou ale kvalitní. Kromě automobilů může jít také o závody lodí, ať už na vodě nebo ve vesmíru. Automobily jsou ale pochopitelně nejvyhledávanější.